Loading...

فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا

فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا

فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا

سالویا هیسانیکا که به نام چیا Chia معروف است، یک گیاه گل­دهنده است که در مرکز و جنوب مکزیک و گواتمالا می‌روید. این گیاه در تمدن آزتک و مایا کشت می‌شده است. در واقع، کلمه چیا همان کلمه قوت در زبان مایا است. هنوز هم از دانه‌های سالم یا آسیاب­ شده چیا در پاراگوئه، بولیوی، آرژانتین، مکزیک و گواتمالا استفاده می‌شود. در سال ۲۰۰۹، اتحادیه اروپا دانه چیا را یک غذای جدید اعلام کرد و اجازه داد که ۵% از آن در پخت نان به کار رود. اگر چه این دانه‌ها کوچک هستند اما جزو مغذی ­ترین مواد غذایی گیاهی است و سرشار از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد مغذی مختلف می‌باشد. در ادامه مقاله فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا با هربال مارکت همراه باشید.

فواید دانه چیا برای سلامتی

در ادامه مقاله فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا به بررسی فواید دانه چای می پردازیم. دانه چیا یک منبع غنی از تیامین (ویتامین B1) و نیاسین (ویتامین B3) و منبع خوبی از ویتامین‌های B، ریبوفلاوین (ویتامین B2) و Folate (ویتامین B9، ویتامین M یا ویتامین Bc)، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی و سایر مواد معدنی به شمار می‌آیند. دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند ۷۰ درصد از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش دهد. آنتی اکسیدانها سیستم بازسازی پوست را تسریع می‌کنند و مانع از بروز آسیب‌های بعدی می‌شوند. استفاده از این گیاه می‌تواند از بروز پیری زودهنگام پوست به خاطر قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد بکاهد. همچنین، گفته می‌شود که فعالیت آنتی اکسیدانی این دانه‌ها از هر ماده غذایی دیگری، حتی بلوبری، بیشتر است.

دانه چیا یکی از بهترین منابع فیبر در دنیا است. تقریبا تمام کربوهیدرات‌های که در این گیاه وجود دارند به شکل فیبر هستند و سبب می‌شوند که این ماده بتواند ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود آب را جذب کند این امر سبب احساس سیری در مصرف کننده می‌شود و به کاهش وزن و مصرف غذا کمک می‌کند از آنجا که این دانه سرشار از فیبر است می‌تواند یک تنظیم کننده طبیعی قند خون باشد چراکه علاوه بر داشتن فیبر بالا، دارای اسیدهای سالم نیز هست و به بهبود حرکات روده کمک میکند. حرکات منظم روده برای سم زدایی بدن از طریق دفع صفرا و مدفوع اهمیت اساسی دارد. هضم این گیاه آسان است و نیازی به خرد شدن ندارد. پروتئین در دانه چیا بسیار بیشتر از سایر گیاهان است. پروتئین بهترین دوست کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند زیرا اشتهای کاذب را به شدت کاهش میدهد.

فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا

چیا منبع امگا ۳

در ادامه مقاله فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا به بررسی میزان امگا ۳ چیا می پردازیم. علاوه بر این، دانه چیا منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ به شمار می‌آید و میزان این ماده در این دانه‌ها حتی از ماهی سالمون نیز بیشتر است. اما مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ به شکل ALA (آلفا لیلولنیک اسید) ظاهر می‌شود که خیلی برای بدن سودمند نیست زیرا نمی­تواند آن را به DHA (مهمترین اسید چرب امگا ۳) تبدیل کند. در واقع، ALA قبل از جذب در بدن باید به EPA و DHA که شکل‌های فعال اسیدهای چرب امگا ۳، تبدیل شود. تبدیل ALA به سایر شکل­های اسیدهای چرب امگا ۳ نیازمند دو فرایند متابولیک است که اصطلاحا اشباع­ زدایی و کشیدگی نامیده می‌شوند. برای فعال کردن این فرایندها به مقادیر زیادی آنزیم و مواد مغذی نیاز داریم. بدن ما باید مقادیر زیادی ویتامین B3، B6، و C همراه با روی و منیزیم مصرف کند تا بتواند ALA را به DHA و EPA و سایر اسیدهای چرب امگا ۳ تبدیل نماید. از  این رو، این فرایندها در بدن افرادی که نمی توانند این ویتامین‌ها و مواد معدنی را جذب کند، یا کسانی که سالهاست به مشکلات سلامتی مزمن دچار هستند، به درستی انجام نمی شود. حالت ایده آل این است که بدن بتواند EPA و DHA را به طور مستقیم و بدون تبدیل شدن از ماهی سالمون یا مکمل‌های غذایی به دست آورد. علاوه بر فوایدی که تاکنون ذکر کردیم، اسیدهای چرب امگا ۳ از بروز التهاب، آرتروز، و بیماری‌های قلبی نیز پیشگیری می‌کنند. ALA رشد سلول‌های سرطانی هم در سرطان سینه و هم در سرطان گردن رحم را به تاخیر می‌اندازد. همچنین، این ماده می‌تواند سلول­های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم و طبیعی بدن، از میان ببرد.

کلسیم، منیزیم، فسفر و پروتئین نیز به مقادیر زیاد در دانه چیا وجود دارد. همه این مواد مغذی برای سلامت استخوان‌ها ضرورت دارند. این دانه که سرشار از ویتامین  A، روی و فسفر می‌باشد برای سلامت دندان‌ها نیز بسیار مفید است. روی مانع از پلاک زدن دندان شده و با داشتن اثر آنتی باکتریالی، به از بین بردن بوی بد دهان کمک می­کند. ویتامین A و فسفر نیز در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها نقش مهمی دارند.

دانه چیا گیاهی بسیار مفید برای دیابت نوع ۲ است و می‌تواند فشار خون، hs-CPR (یک نشانه التهاب) و Vwf (یک نشانه خطر) را در بیماران دیابتی کاهش دهد. همچنین، این گیاه به سرعت کربوهیدرات‌ها را در بدن به قند ساده تبدیل می‌کند. دانه چیا برای ورزشکاران نیز مفید است و می‌تواند برای تامین انرژی، جایگزین نوشیدنی‌ها و مواد غذایی فوری شود زیرا «ژل چیا» به آبرسانی به بدن کمک می‌کند.

فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیادر دانه چیا گلوتن وجود ندارد. گلوتن (ترکیب پروتوئین‌هایی که در گندم، جو و گندم سیاه دیده می‌شود) حاوی صدها نوع پروتوئین است که ارزش زیستی و مغذی اندکی دارند اما میزان پرولامین (ترکیب گلوتامین‌ها و پرولین‌ها) در آن‌ها بالاست. برخلاف این، دانه دانه چیا دارای مقادیر زیادی پروتوئین است و ارزش زیستی (آلومین‌ها و گلوبین‌های) بالایی دارد. از این رو، در رژیم‌هایی که گلوتن در آن‌ها جایی ندارد می‌توان از فواید بسیار دانه چیا و مواد مغذی آن بهره برد. می‌توان از دانه چیا به جای تخم­ مرغ استفاده کرد زیرا این گیاه دارای کلسترول کمتری است و مواد مغذی در غذاها و سایر مواد پخته­ شده را افزایش می‌دهد.

دانه چیا به بهبود موارد زیر کمک می‌کند

  • آلرژی
  • آنژین
  • افزایش عملکرد ورزشکاران
  • درمان سرطان
  • بیماری‌های قلبی عروقی (CHD)
  • سکته قلبی
  • اختلالات هورمونی / غدد درون ریز
  • هیپرلیپیدمی
  • فشار خون بالا
  • برای سکته مغزی
  • وازودیلاتاسیون
  • ضد انعقاد
  • آنتی اکسیدان
  • ضد ویروسی

چطور از دانه چیا استفاده کنیم؟

در ادامه مقاله فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا به روش های مصرف چیا پرداخته ایم. از آنجا که دانه چیا یک ماده ی نسبتاً بی طعم است می‌توانید آن را به صورت خام مصرف کنید و یا به سایر مواد غذایی همچون اسموتی‌ها، غلات صبحانه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ماست، ترتیلا، و نان بیافزایید و یک ماده ژلاتینی مانند تهیه کنید. این ژل می‌تواند به جای یک چهارم از محتویات تخم مرغ در پخت کیک و سایر مواد مغذی به کار رود. همچنین، چون دانه چیا نیازی به پخت شدن ندارد استفاده از آن خیلی راحت تر است. می‌توانید این دانه را خام بخورید و یا آن را در آبمیوه بخیسانید، به مواد پختنی بیافزایید، و یا پودر آن را روی سالاد، ماست، غلات و برنج بپاشید. از آنجا که این دانه می‌تواند هم آب و هم چربی را جذب کند، برای افزایش غلظت سس و یا به عنوان جایگزین تخم مرغ در برخی غذاها به کار می­رود. می‌توانید این گیاه را با آب نیز ترکیب کرده و ژله درست کنید. افزودن دانه چیا به غذا مواد مغذی آن را چند برابر می­کند.

بهتر است از دانه چیا در غذاها، نه به عنوان یک مکمل، بلکه به عنوان جایگزین دانه‌های فرآوری­ شده همچون آرد سفید استفاده کنید زیرا بسیار سالم تر است و ارزش غذایی خوراکی‌هایی مثل کلوچه را خیلی بیشتر می­کند. مصرف روزانه ۴۰ گرم (کمتر از دو قاشق غذاخوری) دانه چیا به حفظ سلامت بدن کمک شایانی می‌کند.

 توصیه‌هایی برای مصرف دانه چیا

اگر آلرژی غذایی دارید (به خصوص به کنجد و خردل) و یا از داروهای قوی فشار خون و تقویت غلظت خون استفاده می‌کنید، حتما قبل از مصرف به دانه چیا با پزشک خود مشورت کنید. امیدوارم از مقاله فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا رضایت کامل را داشته باشید.

خرید بذر چیا

تهیه و تنظیم

  • تهیه و تنظیم از هربال مارکت
  • انتشار این مقاله به هیچ وجه قانونی و انسانی نمی باشد
  • عنوان مقاله: فواید و کاربردهای پزشکی دانه چیا
  • نویسنده: مهدی قنبری
  • هربال مارکت را در پیج اینستاگرام دنبال کنید.
درباره مهدی قنبری

سلام خدمت همه فعالین حوزه گیاهان دارویی من مهدی قنبری کارشناسی ارشد گیاهان دارویی از دانشگاه تربیت مدرس تهران هستم. در مقطع کارشناسی از رشته باغبانی دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شده ام. مدتی به عنوان مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی فعالیت داشته ام و اکنون در زمینه بازاریابی و فروش و کشت و کار گیاهان دارویی فعالیت می کنم. مطمئنا تمام اطلاعات بدست آمده از تجارب مزرعه ای و بازاری خود را با قلم خود به اطلاع شما خواهم رساند امیدوارم که مورد پسندتان واقع گردد. منتظر نظرات سازنده شما برای بهبود وضعیت سایت هستیم. باتشکر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 

پاسخ معادله زیر را وارد کنید * مهلت سه دقیقه ای معادله به اتمام رسیده، جهت دریافت معادله جدید روی دکمه کناری آن کلیک کنید.