Loading...

کینوا و کاهش وزن – آیا کینوا در لاغری نقش دارد؟

کینوا و کاهش وزن - آیا کینوا در لاغری نقش دارد؟

کینوا یک انتخاب محبوب برای مصرف کنندگان، گیاهخوارن و ورزشکاران است. کینوا فاقد گلوتن و سرشار از فیبر و پروتئین است. علائه بر این یکی از معدود پروتئین های گیاهی است که حاوی تمامی اسیدهای آمینه ضروری برای رشد ماهیچه ها و سلامت عمومی است. این دانه خوشمزه با بر طرف کردن اشتها باعث کاهش وزن می شود.

نکته: این گیاه سرشار از فیبر، پروتئین و اسیدهای آمینه است که باعث کاهش وزن می شود. هنگامی کینوا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم همراه با برنامه ورزشی استفاده می شود می تواند متابولیسم شما را تقویت کرده و توانایی بدن در سوزاندن چربی را بهبود ببخشد.

کینوا چیست؟

درست مانند غلات، گیاه کینوا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. علاوه بر این لونازین و سایر ترکیبات فعال زیستی که با استرس اکسیداتیو و التهاب مبارزه می کند در کینوا موجود است. به دلیل ارزش غذایی بالا، کینوا به عنوان یک ماده غذایی کاربردی طبقه بندی می شود.

می توانید از بین گونه های مختلف کینوا قرمز، سیاه و سفید را انتخاب کنید. با داشتن عطر و طعم کمی مغذی و بافت غنی، باعث می شود که به گزینه ای عالی برای استفاده در سالادها، فلفل های پر شده با بلغور و حتی شیرینی ها تبدیل شود. می توان از کینوا در دستور العمل های غذا (از برنج گرفته تا غذاهای جانبی مانند سوپ ها) از کینوا استفاده کرد. شما می توانید از کینوا در پنکیک، فرآورده های خام و غیره استفاده کنید.

بر خلاف اکثر غلات، این دانه فاقد گلوتن است که این امر به مبتلایان به سلیاک کمک می کند. با این حال، برخی از تولید کنندگان کینوا را همراه با گندم و یا سایر محصولاتی که گلوتن را کنترل می کند فرآوری می کنند. برای ایمن ماندن، مطمئن شوید که برچسب محصولات شما فاقد گلوتن است.

ارزش غذایی کینوا

این گیاه به عنوان دانه ای که ارزش غذایی فوق العاده ای دارد به بازار عرضه می شود. کینوا نسبت به غلات دارای ویتامین و مواد معدنی بیشتری است. طبق بررسی که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال Cell Research منتشر شد، کینوا نسبت به گندم، ذرت یا برنج لیزین بیشتری دارد. این اسید آمینه نقش مهمی در تولید کلاژن، هورمون ها و آنزیم ها دارد و عملکرد سیستم ایمنی را پشتیبانی می کند و جذب مواد معدنی را بهبود می بخشد.

این دانه همچنین یک منبع عالی از فنیل آلانین؛ ایزولوسین، ویتامین های B، پلی فنول ها و همچنین آنتی اکسیدان های قوی مانند کوئرستین و کائمپرفرول است. بر اساس مقاله تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ در ژونال جامع بررسی علوم غذایی و ایمنی مواد غذایی ارائه شد، آزمایشات بالینی نشان داد که کینوا از بیماری های قلبی جلوگیری می کند و سلامت متابولیک را بهبود می بخشد. یک وعده پخته شده از کینوا موارد زیر را فراهم می آورد:

  • ۱۲۰ کالری
  • ۴.۴ گرم پروتئین
  • ۲۱.۳ گرم کربوهیدرات
  • ۱.۹ گرم چربی
  • ۲.۸ گرم فیبر
  • ۳۲ درصد منگنز مورد نیاز در روز
  • ۱۵ درصد فسفر مورد نیاز در روز
  • ۱۶ درصد منیزیم مورد نیاز در روز
  • ۱۰ درصد مس مورد نیاز در روز
  • ۷ درصد روی مورد نیاز در روز
  • ۱۰ درصد فولات مورد نیاز در روز
  • ۷ درصد تیامین مورد نیاز در روز
  • ۶ درصد ویتامین B مورد نیاز در روز

این دانه به راحتی قابل هضم است و دارای میزان جذب ۹۱.۶ درصدی است. هضم پروتئین در هنگام پخته شده افزایش می یابد. در مقابل، برنج سفید دارای ۱۳۰ کالری، ۲.۷ گرم پروتئین، ۲۸.۲ گرم کربوهیدرات و کمتر از ۱ گرم فیبر را در هر وعده فراهم می آورد. علاوه بر این مقدار منگنز، روی و مس کمتری دارد.

آیا کینوا باعث کاهش وزن می شود؟

کینوا به طور مستقیم باعث کاهش وزن نمی شود اما می توانید این فرآیند را ساده تر کند. اول از همه؛ کینوا سرشار از پروتئین و فیبر است و باعث سرکوب کردن حس گرسنگی می شود که به نوبه خود به کاهش مصرف مواد غذایی کمک می کند. علاوه بر این، دریافت فیبر زیاد با کاهش کلسترول در ارتباط است.

  • بیشتر بخوانید: روش کاشت گیاه دارویی رزماری

بررسی هایی که در سال ۲۰۱۵ روی غذاهای گیاهی برای تغذیه انسان انجام شد نشان داده است که کینوا ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن و بهبود چربی خون کمک می کند اما برای تایید این یافته ها باید تحقیقات بیشتری انجام شود. یک آزمایش بالینی که در سال ۲۰۱۴ در مجله روانشناسی و رفتار منتشر شد نشان داد که دانه کینوا باعث کاهش جذب چربی در رژیم غذایی و سوزاندن کالری بیشتر در طول روز می شود و توانایی بدن در پردازش کربوهیدارات ها را افزایش می دهد.

کینوا و کاهش وزن - آیا کینوا در لاغری نقش دارد؟

این دانه همچنین بیش از یک سوم از مصرف روزانه منگنز را تامین می کند. براساس مقاله تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶ که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد بیان شده است که این ماده معدنی ممکن است انسان را در برابر چاقی شکمی، تری گلیسرید بالا و سندرم متابولیک محافظت کند. علاوه بر این، کینوا از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است بنابراین باعث افزایش قند خون نمی شود.

با کینوا به قدرت دست پیدا کنید

کینوا به دلیل داشتن پروتئین زیاد همراه با جو و غلات دیگر برای ورزشکاران ایده آل است. یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین به ساحت و حفظ ماهینچه ها کمک می کند و قدرت کلی را افزایش می دهد و عملکرد بدن را پشتیبانی می کند. لیزین، یکی از اسیدهای آمینه موجود در کینوا است که ترمیم عضلات را تقویت می کند و توانایی بدن شما را در استفاده از چربی ها برای سوخت را بهبود می بخشد.

رژیم غذایی و ورزش برای حفظ وزن سالم بدن به همان اندازه مهم هستند. کینوا تعادل کاملی از پروتئین، کربوهیدرات و ریزمغذی ها را فراهم می آورد. بنابراین می تواند به شما در عملکرد بهتر برای ورزش کمک کند و از تمرینات خود نهایت استفاده را ببرید. در عین حال احساس سیری را افرایش می دهد.

این دانه همچنین حاوی آهن است که مورد نیاز ورزشکاران و بدنسازان می باشد. همانطور که آمادمی میلی پزشکی ورزشی یادآوری می کند، کینوا ماده معدنی است که انرژی تولید می کند و به تشکیل سلول های قرمز خون کمک می کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می دارد و از شما در برابر کم خونی محافظت می کند. نشان داده شده است که مکمل های روزانه آهن باعث بهبود عملکرد ورزش در بانوان می شود، اما می توانید این ماده مغذی را از کینوا و سایر مکمل های غذایی بدست آورید.

کینوا روده شما را سالم نگه می دارد

روده شما محل زندگی باکتری تریلیون است که بر وزن بدن، اشتها، خلق و خو، هضم و تولید هورمون تاثیر می گذارد. بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷۸ در مجله Genes منتشر شد، این میکروارگانیسم ها تاثیر مستقیمی بر توانایی شما در از دست دادن چربی و دفع آن می شود. محققان دریافته اند که پروبیوتیک ها، پریبیوتیک ها و سمبیوتیک ها می توانند فلور روده را تغییر دهند و باعث کاهش وزن شوند.

این دانه سرشار از پریبیوتیکس است که نوعی فیبر است که باکتری های خوب موجود در روده شما را تغذیه می کند. این ترکیبات میکروبی را متعادل می کنند که به نوبه خود ممکن است با سرکوب اشتها و کاهش وزن بدن به بهبود سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از چاقی کمک کند.

  • بیشتر بخوانید: کاشت گیاه دارویی به لیمو

بیش از دو سوم سیستم ایمنی بدن شما روی روده ها تمرکز می کند و حتی کوچکترین عدم تعادل می تواند به توانایی شما در مبارزه با عفونت و بیماری ها تاثیر بگذارد. علاوه بر این، باکتری های روده به تولید سروتونین کمک می کند. سطح پایین سروتونین می تواند منجر به افسردگی؛ کم خوابی، نوسانات خلقی، هوس قند و غیره شود. اضافه کردن کینوا به رژیم غذایی یک روش ایمن برای بازگرداندن فلور روده و بهره مندی از سلامت عمومی بهتر است.

تهیه و تنظیم

  • تهیه و تنظیم از هربال مارکت
  • انتشار این مقاله به هیچ وجه قانونی و انسانی نمی باشد.
  • عنوان مقاله:کینوا و کاهش وزن – آیا کینوا در لاغری نقش دارد؟
  • پیچ اینستاگرامی ما را دنبال کنید
Avatar for مهدی قنبری
درباره مهدی قنبری

سلام خدمت همه فعالین حوزه گیاهان دارویی من مهدی قنبری کارشناسی ارشد گیاهان دارویی از دانشگاه تربیت مدرس تهران هستم. در مقطع کارشناسی از رشته باغبانی دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شده ام. مدتی به عنوان مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی فعالیت داشته ام و اکنون در زمینه بازاریابی و فروش و کشت و کار گیاهان دارویی فعالیت می کنم. مطمئنا تمام اطلاعات بدست آمده از تجارب مزرعه ای و بازاری خود را با قلم خود به اطلاع شما خواهم رساند امیدوارم که مورد پسندتان واقع گردد. منتظر نظرات سازنده شما برای بهبود وضعیت سایت هستیم. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *